2008/12/28

お茶会 The Tea Ceremony


お久しぶりです。 しばらく更新しない間にすっかり冬になってしまいました。
研究所で2つの調査の仕事が重なったので忙しかったです。

浅草寺の本坊「伝法院」でお茶会がありました。
娘が茶道を習っているお教室も参加したので、アメリカからの留学生2人を連れて行きました。私も学生時代に習いましたが、すっかり作法を忘れていて新鮮な気持ちでお抹茶を頂きました。大勢のお客様の前でお茶を立てた娘はかなり緊張したようでした。表千家と裏千家の両方で頂きましたが、それぞれの特徴が出ていて興味深かったです。留学生も初めての経験で喜んでくれました。足はしびれたようでしたが・・・。

Long time no see. It has turned to winter while I haven’t updated this blog.
I had two research works at the institute, so I was busy.

There was a tea ceremony at Denpoin in Sensoji-temple at Asakusa.
I took two international students from the U.S. to the tea ceremony because I was participating in my daughter’s teacher class. I also learned when I was a student, but I forgot a lot and when I drank the Matcha it was like the first time. My daughter who was wearing kimono was very nervous when she performed the tea ceremony because there were many guests. We had tea at both the Omote-senke and Ura-senke rooms. It was interesting seeing the different features of the rooms. The international students enjoyed their first experience attending the tea ceremony. But they lost feeling in their feet…

2 件のコメント:

匿名 さんのコメント...

Kozyさん、あけましておめでとうございます。
これはお嬢様ですか? 何とも可愛らしい横顔です。
私も大学時代に裏千家をやりましたが、大勢の前で緊張した上、足のしびれでよろけたのをおばさま方に両側から支えられたという恥ずかしい思い出があります。(笑)
今年もよろしくお願いします。

Kozy さんのコメント...

the BellJarさん
あけましておめでとうございます。
はい、娘です;) やはり娘もこのお手前の後、すぐには立ち上がれなくてしばらく足の指をモゾモゾさせて・・・やっとでした。見ている私はヒヤヒヤものでしたが。
こちらこそ今年もよろしくお願いします。